fbpx

Resources 

Ressources

Radicalization to Violence

Radicalisation menant à la violence

EN/ Centre for the Prevention of Radicalization Leading to Violenceexplanation of and action steps on radicalization, as well as resources and guides for individuals, teachers, employers, social workers, and counselors //

FR/ Centre de prévention de la radicalisation menant à la violenceexplication de la radicalisation et pistes d’action, ainsi que ressources et guides sur la radicalisation destinés aux particuliers, aux enseignants, aux employeurs, aux travailleurs sociaux et aux conseillers 

EN/ Project Someone numerous resources and projects dealing with online hate and radicalization 

FR/ Project Someone plusieurs ressources et projets en lien avec la haine et la radicalisation en ligne  

EN/ National Strategy on Countering Radicalization to Violence (Government of Canada report)

FR/ Stratégie nationale de lutte contre la radicalisation menant à la violence (rapport du gouvernement du Canada)  

EN/ The Impact of COVID-19 on Canadian Search Traffic: Double-digit increases in engagement with extremist content in Canada’s six largest cities (detailed report) 

FR/ « La radicalisation violente commence-t-elle vraiment sur Internet ? » article traitant de la radicalisation des jeunes en ligne 

Social Media and the Human Mind

Les médias sociaux et l’esprit humain

EN/ Our Brains Are No Match for Our Technology social media, algorithms, and the human brain 

EN/ The Social Dilemmadocumentary-drama on how social media dangerously reshapes society, with free activities and film discussion guide for groups / educators 

EN/ Center for Humane Technologyresources and ideas for parents and teachers  

EN/ Surveillance Capitalism” – podcast about digital companies’ for-profit shaping of human behaviour 

FR/ « Un capitalisme de surveillance » modification du comportement et vente des données personnelles  

Digital and Civic Literacy

Savoir-faire numérique et compétences civiques 

Terms such as “media literacy,” “news literacy,” and “digital literacy” all involve a central idea: the ability to read and process information critically, particularly information that comes to us through the internet. Related to these skills and capacities is “civic literacy,” which acknowledges that thoughtful, meaningful engagement with media, institutions, and society is important for a flourishing democracy. The Government of Canada has prioritized building these capacities for “Digital Citizenship.”

Des termes comme « éducation aux médias », « compréhension de l’actualité » et « habileté numérique » reposent tous sur une idée centrale : la capacité de lire et de traiter l’information de manière critique, en particulier l’information consultée sur Internet. Rattachées à ces habiletés et à ces capacités, les « connaissances civiques » reconnaissent qu’un engagement réfléchi et significatif avec les médias, les institutions et la société est essentiel à l’épanouissement de la démocratie. Le gouvernement du Canada privilégie le renforcement de ces capacités pour la « citoyenneté numérique ».

 EN/ UNESCO graphics on media and information literacy (MIL), MIL parenting, information overload, etc. 

 FR/ Graphiques de l’UNESCO sur l’éducation aux médias et à l’information (EMI), l’éducation aux médias et à l’information (EMI) pour les parents, la surcharge d’informations, etc. 

 EN/ Crash Course: Navigating Digital Information – a series of engaging Crash Course videos on topics including fact-checking, evaluating photos and videos, click restraint, etc. 

 EN/ Meet the Media Monsters – a fun introduction to the habits of media literate citizens 

 EN/ A Parent’s Guide to Media Literacy” – short guide to building media literacy through the simple act of asking questions 

 EN/ TikTok’s “Be InformedSeries – a series of short, fun clips produced by TikTok to help users judge the accuracy of online information 

 EN/ MediaSmarts – lesson plans, resources, and activities (K-12) 

 FR/ Habilo Médiasplans de cours, ressources et activités (de la maternelle à la 12e année) 

 EN/ Media Information Literacy for Teachers – for teachers or others wanting in-depth study, this website provides numerous detailed training modules covering topics such as access to information, new and traditional media, library skills, etc. 

 FR/ Media Information Literacy for Teacherspour les enseignants et les autres personnes qui souhaitent accéder à un programme approfondi, ce site Web offre plusieurs modules de formation portant sur des sujets tels que l’accès à l’information, les médias nouveaux et traditionnels, les compétences documentaires, etc. 

Conspiracy Theories

Théories du complot

EN/ Guide to Conspiracy Theories – longer resource, addressing a range of topics, including why people believe conspiracy theories, how theories differ from real conspiracies, and how to “prebunk” and “debunkconspiracy theories  

FR/ « Guide des théories du complot » ressource exhaustive traitant d’un éventail de sujets, dont les raisons pour lesquelles les gens croient aux théories du complot, la différence entre les théories et les complots réels et les façons d’inoculer et de dénoncer les théories du complot 

EN/ #ThinkBeforeSharing – Stop the spread of conspiracy theoriesinfographics and information on identifying and responding to conspiracy theories  

FR/ « #ThinkBeforeSharing – Stop the spread of conspiracy theories » infographies et information sur la détection des théories du complot et sur les façons de répondre à celles-ci 

EN/ COVID-19: Poll Finds Conspiracies Are Gaining Ground (Canadian survey data) 

FR/ « Une personne sur cinq adhère à des thèses complotistes » (sondage mené au Québec) 

FR/ « COVID-19 : les théories du complot gagnent du terrain, selon un sondage » article traitant des facteurs de stress psychosociaux qui contribuent à l’adhésion aux théories du complot  

Antisemitism

Antisémitisme 

EN/ Working Definition of Antisemitism” – the most widely-accepted definition of antisemitism today

FR/ « La définition opérationnelle de l’antisémitisme utilisée par l’IHRA » – la définition la plus largement acceptée de l’antisémitisme contemporain 

EN/ Coronavirus and the Plague of Antisemitism” – research briefing providing examples of COVID-19-related online antisemitism 

EN/ Dispelling The Myth: Israel’s Vaccine Distribution” – debunking myths about Israel’s vaccine distribution

EN/ Get the Trolls Out: Linguistic Self-Defence Guide Against Antisemitism” – exposes and debunks various antisemitic linguistic strategies 

EN/ Antisemitism Uncovered: A Guide to Old Myths in a New Era” – a beautifully designed, comprehensive guide identifying and debunking antisemitic myths

EN/ Coronavirus Crisis Elevates Antisemitic, Racist Tropes examples of COVID-19-related online antisemitism

FR/ Taguieff : « Les Protocoles des Sages de Sion, le plus célèbre faux antijuif de l’histoire occidentale »un historien français renommé discute de l’influence antisémite des Protocoles sur les théories du complot actuelles et de l’utilisation des Protocoles par un large éventail de personnes et de groupes  

FR/ « La COVID-19 attise une vague mondiale d’antisémitisme, disent les chercheurs » discussion sur l’antisémitisme lié à la COVID-19 

Want more info or resources?
Sign up to stay informed.